Overlast treinverkeer

Groeiende infrastructurele behoeften resulteren onder andere in de aanleg van meer spoorwegen. Overlast door treinverkeer is dan ook een groot probleem in Nederland. Steeds meer mensen komen in de buurt van spoorwegen te wonen, hetzij door de toenemende aanleg ervan, hetzij door het woningtekort en de – als gevolg daarvan – minder kritische eisen van woningzoekers.

Alcedo helpt zowel overheden, bouwbedrijven als groepen particulieren de geluidsoverlast van treinverkeer aan te pakken.

Advies opvragen!
Overlast Treinverkeer

Wat doet Alcedo tegen geluidsoverlast spoor?

Onze specialisten hebben jarenlange ervaring op het gebied van (spoor)weg- en verkeersoverlast. Dat betekent niet alleen dat ze volledig op de hoogte zijn van de wet- en regelgeving, maar ook dat ze al veel oplossingen voor overlast door treinverkeer hebben gerealiseerd. Zodoende kan Alcedo ook op diverse manieren inspringen om geluidsoverlast van treinverkeer te verminderen, onder te verdelen in dienstverlening vóór en ná de aanleg van een spoorwegnetwerk.

Vóór aanleg

Het liefst worden we nog vóór de aanleg van de infrastructuur bij het bouwproject betrokken; voorkomen is immers beter dan genezen. Hoeveel geluidsoverlast een spoor veroorzaakt, is natuurlijk vooral afhankelijk van de ligging van zo’n spoor en de afstand tot de nabijgelegen woningen. Door middel van gedetailleerde geluidsanalyses en akoestische modellering, adviseren we over de optimale plaatsing. We denken ook mee over geluidswerende maatregelen, zoals spoorconstructies die geluidsemissies verminderen. Bovendien zorgen we er met onze kennis van de regelgeving voor, dat je aan alle (geluids)eisen voldoet.

Ná aanleg

Als het spoor al is aangelegd en er sprake is van overlast van treinverkeer, bestaan er nog steeds mogelijkheden om hier wat aan te doen. Allereerst kunnen we met onze apparatuur het aantal decibel meten dat het treinverkeer gemiddeld produceert op de gevel van geluidsgevoelige gebouwen (lees: nabijgelegen woningen) en deze waarden naast de voorgeschreven waarden leggen. Als die overschreden worden, creëren we zodoende een bewijslast om aan het bevoegd gezag (vaak de gemeente) voor te leggen. Als vervolg daarop kan Alcedo de gemeente weer helpen. We voorzien haar bijvoorbeeld van advies over geluidswerende maatregelen om de geluidsoverlast van treinverkeer in te dammen. Zo kunnen we diffractoren of een geluidswal ontwerpen en adviseren over de plaatsing ervan.

Wetgeving voor overlast treinverkeer

Op 1 januari 2024 is in Nederland de Omgevingswet in werking getreden. Als onderdeel daarvan valt sindsdien alle regelgeving rondom “geluidsoverlast treinverkeer” of “geluidsoverlast spoor” onder Geluid van Wegen en Spoorwegen. Hoewel er allerlei haken en ogen zijn, bestaan er wel een standaardwaarde en een grenswaarde voor lokale spoorwegen. Die vind je in de onderstaande tabel, waarvoor men artikel 5.78l leden 1-5 Bkl* en de eisen uit paragraaf 5.1.4.2a.3 van het Bkl eropna dient te houden.

*Bkl = Besluit kwaliteit leefomgeving
*Lden​ = Level day-evening-night (gewogen gemiddelde belasting over een etmaal)

Geluidbronsoort Standaardwaarde Grenswaarde
Lokale spoorwegen 55 Lden 70Lden
Lokale Spoorwegen Geluidoverlast Berekenen

Contact opnemen bij overlast treinverkeer of vóórkomen geluidsoverlast spoor

Alcedo helpt graag groepen particulieren (zoals een gedeelte van een woonwijk) die gezamenlijk hinder ervaren door geluidsoverlast van treinverkeer. Anderzijds zijn we er ook voor bouwbedrijven en overheden (zoals gemeentes), door ze te helpen en adviseren bij het ontwerpen van nieuwe infrastructuur. Schroom dus vooral niet om contact op te nemen over overlast door treinverkeer. Samen proberen we het geluidsoverlast van een spoor zo min mogelijk te houden!

Contact opnemen

adviesbureau bouw, omgeving en gebouwen

Technisch advies waarop je kunt bouwen. Dat mag je van ons verwachten. Met gezond verstand en liefde voor het vak! Neem contact met ons op en we voorzien je graag vrijblijvend van advies.

phone085-8229900