Wat doet Alcedo tegen geluidsoverlast spoor?
Onze specialisten hebben jarenlange ervaring op het gebied van (spoor)weg- en verkeersoverlast. Dat betekent niet alleen dat ze volledig op de hoogte zijn van de wet- en regelgeving, maar ook dat ze al veel oplossingen voor overlast door treinverkeer hebben gerealiseerd. Zodoende kan Alcedo ook op diverse manieren inspringen om geluidsoverlast van treinverkeer te verminderen, onder te verdelen in dienstverlening vóór en ná de aanleg van een spoorwegnetwerk.
Vóór aanleg
Het liefst worden we nog vóór de aanleg van de infrastructuur bij het bouwproject betrokken; voorkomen is immers beter dan genezen. Hoeveel geluidsoverlast een spoor veroorzaakt, is natuurlijk vooral afhankelijk van de ligging van zo’n spoor en de afstand tot de nabijgelegen woningen. Door middel van gedetailleerde geluidsanalyses en akoestische modellering, adviseren we over de optimale plaatsing. We denken ook mee over geluidswerende maatregelen, zoals spoorconstructies die geluidsemissies verminderen. Bovendien zorgen we er met onze kennis van de regelgeving voor, dat je aan alle (geluids)eisen voldoet.
Ná aanleg
Als het spoor al is aangelegd en er sprake is van overlast van treinverkeer, bestaan er nog steeds mogelijkheden om hier wat aan te doen. Allereerst kunnen we met onze apparatuur het aantal decibel meten dat het treinverkeer gemiddeld produceert op de gevel van geluidsgevoelige gebouwen (lees: nabijgelegen woningen) en deze waarden naast de voorgeschreven waarden leggen. Als die overschreden worden, creëren we zodoende een bewijslast om aan het bevoegd gezag (vaak de gemeente) voor te leggen. Als vervolg daarop kan Alcedo de gemeente weer helpen. We voorzien haar bijvoorbeeld van advies over geluidswerende maatregelen om de geluidsoverlast van treinverkeer in te dammen. Zo kunnen we diffractoren of een geluidswal ontwerpen en adviseren over de plaatsing ervan.