Soorten horeca geluid
Waar industriële geluidsoverlast doorgaans door machinaal werk wordt veroorzaakt, zijn het binnen de horeca vaak menselijke stemgeluiden en muziek, die verantwoordelijk zijn voor eventuele geluidshinder. Toch kan bijvoorbeeld ook de afzuiginstallatie van een restaurantkeuken boosdoener blijken voor bovengelegen appartementen. Kortom, geluid in horeca kan op diverse manieren gedefinieerd worden. Hoe je met horecalawaai moet omgaan, is onder afhankelijk van de betreffende manier waarvan sprake is. We wijden hier kort even over uit.
Muziekgeluid
Muziek geluid in horeca is afkomstig van geluidsinstallaties of livebands op bijvoorbeeld een festival of evenement. De Nederlandse Stichting Geluidshinder koppelde bepaalde te verwachten muziekgeluidsniveaus aan verschillende typen activiteiten van horeca. Dat is vooral handig bij de inzet van rekenmodellen – nodig wanneer de activiteiten horeca nog niet bestaan (als er bijvoorbeeld sprake is van nieuwbouw). Hieronder zie je hoe dat wordt vormgegeven.
Spectra |
Voorbeeld(en) |
Geluidsniveau LAeq dB(A) |
Achtergrond |
Restaurant, koffiehuis |
55 – 75 |
Pop |
Bruincafé, sporthal |
70 – 85 |
Dance |
Dansstudio, café |
85 – 100 |
House |
Schouwburg, feestzaal |
95 – 103 |
Ultra bas |
Club, discotheek |
98 – 103 |
Installatiegeluid
Installatiegeluid wordt geproduceerd door technische installaties (met uitzondering van geluidsinstallaties), zoals ventilatie, airconditioning, koelingen of keukentoestellen. Installatie geluid in horeca is een onderschatte factor van overlast. Zeker afzuiginstallaties van restaurants kunnen tot overlast leiden.
Stemgeluid
Tot slot is er nog stemgeluid. Dit is horeca geluid dat wordt geproduceerd door mensen en komt voort uit personeel of klanten die met elkaar praten of meezingen met muziek. Interessant genoeg is het toepassen van een immissiewaarde om stemgeluid te reguleren op basis van de instructieregels uit het Bkl niet toegestaan. Je mag dus geen maatregelen treffen als die standaardwaarden overschreden worden. Wel kun je maatregelen voorschrijven om het stemgeluid te beperken, zoals het beperken van het toegestane aantal bezoekers van de horeca activiteit.
Contact opnemen